Gehandicaptenparkeerkaart

Met een gehandicaptenparkeerkaart kunt u op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen parkeren in Nederland en andere landen. U kunt deze kaart aanvragen als bestuurder of passagier. Een gehandicaptenparkeerkaart is geldig in alle EU-landen, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland en Zwitserland.

Er zijn 4 soorten kaarten:

  • Bestuurderskaart: u bent lichamelijk beperkt maar kunt wel zelfstandig een auto besturen.
  • Passagierskaart: u bent lichamelijk beperkt en kunt niet zelf een auto besturen. U heeft iemand anders nodig om voor u te rijden.
  • Parkeerkaart: voor bestuurder en passagier.
  • Instellingenkaart: een zorginstelling kan een instellingenkaart aanvragen om bewoners te vervoeren. Informatie hierover vindt u op de pagina Gehandicaptenparkeerkaart voor zorginstelling.

De kaart staat op naam en is niet kenteken gebonden. Hierdoor kunt u als kaarthouder van auto wisselen of een auto lenen.

  • Vul het aanvraagformulier in.
  • Log in met DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag dan eerst DigiD aan.
  • Vraag de kaart aan die past bij uw situatie.
  • Upload een scan of kopie van uw geldige rijbewijs (voor- en achterkant).
  • U betaalt direct met iDEAL.

Gebruikt u medicijnen of bent u in behandeling bij een specialist? Vul deze informatie dan ook in. U hoort binnen 8 weken of u de gehandicaptenparkeerkaart krijgt.

Lukt het niet om dit online te regelen?

U krijgt een bestuurderskaart als:

  • u bestuurder bent van een auto of brommobiel en in het bezit bent van een geldig rijbewijs
  • u zelfstandig of met loophulpmiddelen zonder te pauzeren minder dan 100 meter kunt lopen
  • uw beperkingen langer dan 6 maanden duren

Alleen de bestuurder mag deze kaart gebruiken. U krijgt een passagierskaart als:

  • u van deur tot deur afhankelijk bent van de bestuurder
  • u zelfstandig of met loophulpmiddelen zonder te pauzeren minder dan 100 meter kunt lopen
  • uw beperkingen langer dan 6 maanden duren

Een gehandicaptenparkeerkaart kost € 30,30. Dit zijn de kosten voor het in behandeling nemen van uw aanvraag. U betaalt deze kosten altijd, ongeacht of we uw aanvraag goedkeuren.

Als we uw aanvraag goedkeuren, krijgt u van ons een brief met informatie over het ophalen van uw parkeerkaart. Daarna kunt u de kaart persoonlijk ophalen in het gemeentehuis. U maakt hiervoor online een afspraak.

Meenemen bij het ophalen van de kaart

  • de brief waarin staat dat u de parkeerkaart krijgt
  • een (recente) pasfoto waarop u goed herkenbaar bent
  • een geldig identiteitsbewijs
  • bij verlenging: uw vorige parkeerkaart

U zet uw handtekening op de parkeerkaart voordat u de kaart meekrijgt.

Als u voor het eerst een gehandicaptenparkeerkaart aanvraagt, krijgt u vrijwel altijd een medisch onderzoek. Een specialist kijkt dan naar welke afstand u met of zonder hulpmiddelen kunt lopen. De uitkomst van deze keuring komt in een advies te staan. Met dit advies bepalen wij of u de kaart krijgt. Vraagt u een bestuurderskaart aan en heeft u een geldig rijbewijs? Dan kan het gebeuren dat de specialist u ongeschikt verklaart voor het besturen van een motorrijtuig.

Maximaal 5 jaar. Daarna kunt u uw kaart verlengen door een nieuwe aan te vragen. Doe dit minimaal 8 weken voordat de kaart verloopt. U bent dan altijd op tijd. Het kan tot 8 weken duren voor we over uw aanvraag beslissen.

  • Op plaatsen waarvoor een parkeerverbod geldt, mag u maximaal 3 uur blijven staan, maar alleen als u andere weggebruikers niet in de weg staat.
  • Op plaatsen waarvoor betaald parkeren geldt, moet u betalen om te parkeren. U moet zich dan ook aan de maximale parkeertijd houden. In sommige steden geldt een andere regeling. Check dit ter plekke.
  • Op wegen waar parkeren gratis is, maar waar wel een tijdslimiet (blauwe zone) geldt, mag u voor onbeperkte tijd parkeren.
  • In voetgangersgebieden mag u niet rijden of parkeren.
  • Bij parkeren op een parkeerterrein zijn geen speciale regels.

Leg uw kaart duidelijk zichtbaar voorin uw auto, zodat handhavers de geldigheid kunnen controleren. Op de website gehandicaptenparkeerkaart.nl vindt u een overzicht van de parkeerregels per gemeente. Als u naar een ander EU-land reist, heeft u met de EU-parkeerkaart bepaalde parkeerrechten en -faciliteiten. Deze verschillen per land. Lees voordat u naar een ander EU-land reist de regels die daar gelden. Bij uw kaart krijgt u ook een folder met uitleg over de regelingen, waar u wel en niet mag parkeren en welke parkeerborden voor u gelden. Gaat u naar het buitenland, lees dan altijd de informatie over het land waar u naartoe gaat en neem voor de zekerheid de folder mee.

  • Vraag direct een nieuwe kaart aan. Hiervoor tekent u bij de aanvraag een Verklaring van vermissing. U kunt deze verklaring in het gemeentehuis ophalen.
  • U hoeft geen aangifte te doen bij de politie.
  • Na betaling kunt u een duplicaatkaart krijgen.
  • Wij registreren de nieuwe kaart in het Nationaal Parkeer Register (NPR).
  • Wij verklaren uw oude kaart als ongeldig. Dit voorkomt misbruik.

Als nabestaande krijgt u van ons een brief waarin staat dat de parkeervoorziening gestopt is. Bij deze brief zit ook een antwoordenvelop waarmee u de parkeerkaart kunt terugsturen. Wij registreren de kaart als ‘ingetrokken’ waardoor de parkeerkaart niet meer geldig is.

Bel ons op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via telefoonnummer (010) 506 11 11. Of vul het contactformulier in met uw vraag of opmerking.