Briefadres aanvragen

Een briefadres is een adres waarop u post van de overheid ontvangt. U kunt alleen in bijzondere situaties een briefadres aanvragen, bijvoorbeeld wanneer u in een zorginstelling woont. De hoofdbewoner van het briefadres moet schriftelijk toestemming geven en zorgen dat u uw post krijgt.

Let op: Op een postbusnummer kunt u geen briefadres krijgen.

Langere wachttijden

Tot eind september wordt er in heel Nederland piekdrukte verwacht bij het aanvragen van nieuwe reisdocumenten. Daardoor is het momenteel drukker dan u van ons gewend bent bij het maken van een afspraak voor reisdocumenten, rijbewijs en overige diensten. We doen er alles aan om u zo snel mogelijk te helpen. Komt u toch in de problemen met het verlopen van uw documenten? Neem dan contact met ons op via tel: 010 506 11 11 en we kijken naar een oplossing.

Vul uw gegevens in en maak een afspraak.

Afspraak maken

U kunt een briefadres aanvragen als u:

  • dak- of thuisloos bent
  • in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting) verblijft
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblijft
  • op een schip vaart (beroepshalve) dat de thuishaven in Nederland heeft of een ander rondreizend beroep heeft

Voor het aanvragen van een briefadres moet u persoonlijk langskomen op het gemeentehuis. Maak hiervoor een afspraak. Neem het volgende mee naar uw afspraak:

  • door de hoofdbewoner van het adres (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres
  • uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • (kopie van) een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)
  • bewijsstukken (afhankelijk van uw situatie), zoals een huurcontract, vliegtickets, reservering hotel(s)/vakantiepark(en), bankafschriften, foto’s van waar u bent en dergelijke

Verblijft u in een zorginstelling of gevangenis?

Dan kunt een briefadres online aanvragen.

  • Vul het formulier Briefadres aanvragen in.
  • Stuur de volgende documenten mee:
    • bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis (penitentiaire inrichting)
    • door de hoofdbewoner (briefadresgever) ingevuld en ondertekend formulier Verklaring toestemming briefadres instelling
    • kopie van een geldig identiteitsbewijs van de hoofdbewoner (paspoort, ID-kaart of rijbewijs)

  • Binnen 4 weken krijgt u van ons bericht. U hoort dan of u een briefadres kunt krijgen. Soms vragen we om extra gegevens.
  • Een inschrijving op een briefadres is voor een bepaalde periode geldig. Dit verschilt per situatie. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u van ons krijgt.
  • De gemeente geeft de adreswijziging door aan andere overheidsinstanties. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciële organisaties en particulieren.