Hulp of zorg nodig? (Aanmeldpunt Wmo)
Het Aanmeldpunt Wmo is de plek waar u zich meldt als u hulp van de gemeente wilt. Dit doet u als u deze hulp zelf niet kunt regelen.

Log in met of zonder DigiD. Lees meer over DigiD.
U wilt een melding doen voor hulp, ondersteuning of een hulpmiddel vanuit de Wmo. Of u wilt uw hulp verlengen of aanpassen. U kunt een melding doen via bovenstaande knop.
U heeft al ondersteuning vanuit de Wmo en u wilt een wijziging doorgeven. Soms hoeft u hiervoor zelf niets te doen, zoals bij:
- Overlijden doorgeven; Na melding van een overlijden bij de gemeente wordt dit intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over de beëindiging van de voorziening(en) en indien relevant het ophalen daarvan.
- Verhuizing binnen de gemeente; U geeft uw verhuizing door. Uw nieuwe adres wordt intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over het verwerken van de adreswijziging en de eventuele gevolgen.
- Verhuizing naar een ander gemeente; U geeft uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. Uw uitschrijving wordt aan ons gemeld. U krijgt automatisch bericht over de verwerking van uw verhuizing en welke gevolgen dat voor u heeft.
Wanneer u een andere wijziging wilt doorgeven, moet u dit wel zelf doorgeven. Denk hierbij aan:
- U wilt geen gebruik meer maken van een voorziening.
- U heeft ondersteuning en wilt overstappen naar een andere zorgaanbieder.
- U wilt uw ondersteuning wijzigen van zorg in natura naar PGB (of andersom).
Bevestiging en afspraak maken
- U krijgt ontvangstbevestiging per post.
- Een klantmanager neemt daarna contact met u op.
- Een klantmanager bespreekt uw hulpvraag. Als wij u nog niet kennen komt de klantmanager op huisbezoek. Als u al bekend bent is dit niet altijd nodig. De klantmanager neemt contact met u op.
Gesprek met klantmanager
- Tijdens het gesprek kijkt de klantmanager met u naar mogelijke oplossingen.
- U mag altijd een vertrouwd iemand vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Denk aan een familielid of iemand die al veel voor u doet.
- Het kan zijn dat u zelf uw problemen kan oplossen. Als dit niet het geval is kijkt de klantmanager of er een Wmo-voorziening mogelijk is. Deze voorziening is afgestemd op uw persoonlijke behoeften en beperkingen.
Controleren identiteit
- Wij zijn verplicht om uw identiteit te controleren.
- U heeft de gegevens van uw identiteitsbewijs ingevuld bij het doen van uw melding.
- De klantmanager vraagt u tijdens het huisbezoek om uw legitimatiebewijs.
- Deze gegevens ziet u ook terug in het onderzoeksrapport wat u na het gesprek opgestuurd krijgt.
Rapport met mogelijke oplossingen
- In het onderzoeksrapport staat wat er met u is besproken. Ook staat er in welke oplossingen in uw situatie mogelijk zijn.
- Is er hulp nodig vanuit de WMO en bent u het eens met het verslag dan ondertekent u. Dit is tevens meteen uw aanvraag.
- Na ondertekening stuurt u het verslag weer terug naar ons.
Hiervoor kunt u terecht bij de cliëntondersteuners van stichting MEE. Vind u het lastig om een digitale melding te doen? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? Kijk dan op de pagina Hulp bij invullen formulieren. De consulenten van Vraagwijzer kunnen u helpen bij het invullen van formulieren of het lezen van brieven.
Dat is mogelijk via het aanmeldformulier.
Informatie over de Wmo vindt u op de pagina Wmo uitgelegd.