Hulp of zorg nodig? (Aanmeldpunt Wmo)

Het Aanmeldpunt Wmo is de plek waar u zich meldt als u hulp van de gemeente wilt. Dit doet u als u deze hulp zelf niet kunt regelen.

DigiD Logo

Log in met of zonder DigiD. Lees meer over DigiD.

Doe een melding Wmo

U wilt een melding doen voor hulp, ondersteuning of een hulpmiddel vanuit de Wmo. Of u wilt uw hulp verlengen of aanpassen. U kunt een melding doen via bovenstaande knop.

U heeft al ondersteuning vanuit de Wmo en u wilt een wijziging doorgeven. Soms hoeft u hiervoor zelf niets te doen, zoals bij:

  • Overlijden doorgeven; Na melding van een overlijden bij de gemeente wordt dit intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over de beëindiging van de voorziening(en) en indien relevant het ophalen daarvan.
  • Verhuizing binnen de gemeente; U geeft uw verhuizing door. Uw nieuwe adres wordt intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over het verwerken van de adreswijziging en de eventuele gevolgen.
  • Verhuizing naar een ander gemeente; U geeft uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. Uw uitschrijving wordt aan ons gemeld. U krijgt automatisch bericht over de verwerking van uw verhuizing en welke gevolgen dat voor u heeft.

Wanneer u een andere wijziging wilt doorgeven, moet u dit wel zelf doorgeven. Denk hierbij aan:

  • U wilt geen gebruik meer maken van een voorziening.
  • U heeft ondersteuning en wilt overstappen naar een andere zorgaanbieder.
  • U wilt uw ondersteuning wijzigen van zorg in natura naar PGB (of andersom).

Vraag een wijziging Wmo aan.

Bevestiging en afspraak maken

  • U krijgt ontvangstbevestiging per post.
  • Een klantmanager neemt daarna contact met u op.
  • Een klantmanager bespreekt uw hulpvraag. Als wij u nog niet kennen komt de klantmanager op huisbezoek. Als u al bekend bent is dit niet altijd nodig. De klantmanager neemt contact met u op.

Gesprek met klantmanager

  • Tijdens het gesprek kijkt de klantmanager met u naar mogelijke oplossingen.
  • U mag altijd een vertrouwd iemand vragen om bij het gesprek aanwezig te zijn. Denk aan een familielid of iemand die al veel voor u doet.
  • Het kan zijn dat u zelf uw problemen kan oplossen. Als dit niet het geval is kijkt de klantmanager of er een Wmo-voorziening mogelijk is. Deze voorziening is afgestemd op uw persoonlijke behoeften en beperkingen.

Controleren identiteit

  • Wij zijn verplicht om uw identiteit te controleren.
  • U heeft de gegevens van uw identiteitsbewijs ingevuld bij het doen van uw melding.
  • De klantmanager vraagt u tijdens het huisbezoek om uw legitimatiebewijs.
  • Deze gegevens ziet u ook terug in het onderzoeksrapport wat u na het gesprek opgestuurd krijgt.

Rapport met mogelijke oplossingen

  • In het onderzoeksrapport staat wat er met u is besproken. Ook staat er in welke oplossingen in uw situatie mogelijk zijn.
  • Is er hulp nodig vanuit de WMO en bent u het eens met het verslag dan ondertekent u. Dit is tevens meteen uw aanvraag.
  • Na ondertekening stuurt u het verslag weer terug naar ons.

Hiervoor kunt u terecht bij de cliëntondersteuners van stichting MEE. Vind u het lastig om een digitale melding te doen? Of heeft u moeite met het invullen van formulieren? Kijk dan op de pagina Hulp bij invullen formulieren. De consulenten van Vraagwijzer kunnen u helpen bij het invullen van formulieren of het lezen van brieven.

Dat is mogelijk via het aanmeldformulier.

Informatie over de Wmo vindt u op de pagina Wmo uitgelegd.