Bent u 50 jaar of ouder en werkeloos? Heeft u nog geen recht op een AOW-uitkering? Het kan zijn dat u te weinig inkomen heeft, bijvoorbeeld omdat u geen WW meer krijgt. Dan kunt u misschien IOAW aanvragen bij de gemeente waar u woont. IOAW is een uitkering. U en uw partner krijgen dan een inkomen op in ieder geval het bijstandsniveau. Als u inkomen heeft, vult de uitkering het aan.

Wat zijn de voorwaarden?

  • U bent 50 jaar of ouder.
  • U heeft nog geen recht op AOW.
  • U heeft geen recht meer op een uitkering zoals de WW.
  • Het bedrag hangt af van uw inkomen en dat van uw partner.
  • U en uw partner moeten verplicht solliciteren.

De gemeente kijkt niet naar al uw inkomen en vermogen.

Hoe vraag ik een IOAW-uitkering aan?

  • Op www.werk.nl(externe link) vraagt u een IOAW-uitkering aan.
  • Na de inschrijving bij het UWV doet u bij ons online uw aanvraag. Klik hiervoor op door op onderstaande link. Wij vragen u om in te loggen met DigiD(externe link). Zo weten wij zeker dat u zelf de aanvraag doet.
    DigiD linkDoe een aanvraag uitkering
  • Heeft u een partner of echtgenoot waarmee u samenwoont? Dan vraagt u de bijstandsuitkering samen aan. Uw partner heeft dan ook zijn of haar DigiD nodig.
  • Verzamel vooraf alvast gegevens die u nodig heeft bij de aanvraag. Dit zijn gegevens van uzelf en uw huisgenoten, bijvoorbeeld
    • naam, geboortedatum, Burgerservicenummer, nationaliteit en (als dat nodig is) verblijfsvergunning
    • inkomen, zoals loon, alimentatie of belastingteruggave
    • hoeveel u betaalt aan hypotheek of huur
    • uw bankrekening.
  • Als u het formulier helemaal hebt ingevuld krijgt u een lijst te zien met bewijsstukken die nodig zijn om te bekijken of we u een uitkering kunnen geven. Het is belangrijk dat wij deze bewijsstukken snel ontvangen.

Kan ik hulp krijgen bij het invullen van formulieren?

Heeft u moeite met het invullen van formulieren? Of weet u niet goed wat u moet invullen? Kijk dan op de pagina Hulp nodig bij het invullen van formulieren.

Hoe lever ik de bewijsstukken in voor mijn aanvraag uitkering?

U kunt op 3 manieren uw bewijsstukken aanleveren:

Uploaden tijdens uw aanvraag

Aan het einde van uw online aanvraag krijgt u een lijst te zien van de bewijsstukken die wij van u nodig hebben. U kunt deze bewijsstukken direct meesturen (uploaden) bij uw aanvraag.

Uploaden na uw aanvraag

Als u nog niet alle bewijsstukken heeft kunt u de bewijsstukken ook achteraf nog digitaal inleveren. Ga hiervoor naar de pagina Bewijsstukken aanvraag bijstand en kies daarna het formulier 'Opsturen bewijsstukken bij aanvraag bijstandsuitkering'.  
Doe dit binnen 3 dagen nadat u de aanvraag heeft gedaan.
Hoe sneller we alle bewijsstukken hebben hoe sneller we uw aanvraag kunnen afhandelen.

Per post

Lukt het online opsturen u niet? Dan mag u de stukken ook per post sturen naar:
Gemeente Albrandswaard
T.a.v. de Uitkeringsadministratie
Postbus 1000
3160 GA Rhoon

Schrijf op elk blad uw Burgerservicenummer en 'aanvraag IOAW'. Dan komen uw bewijsstukken nog sneller op de juiste plek terecht.

Wat gebeurt er nadat ik een aanvraag heb gedaan?

  • U krijgt per e-mail een ontvangstbevestiging en een overzicht van alle gegevens die u heeft ingevuld.
  • Binnen 5 werkdagen nemen we telefonisch contact met u op om uitleg te geven over de procedure en uw rechten en plichten. Ook bekijken we wat uw mogelijkheden zijn om aan het werk te gaan en of u misschien hulp nodig heeft omdat er bijvoorbeeld schulden zijn. 
  • We beslissen binnen 8 weken nadat wij uw aanvraag hebben ontvangen. We mogen deze termijn nog 1 keer verlengen.
  • Bent u het niet eens met de beslissing? U kunt bezwaar maken bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen.

Waar kan ik terecht met vragen?

U kunt bellen van maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 15.00 uur met Vraagwijzer: (010) 501 12 22. Op vrijdag is Vraagwijzer tussen 09.00 en 12.00 telefonisch bereikbaar.