Denkt u dat iemand een kopie van uw paspoort of Nederlandse identiteitskaart gebruikt? Of alleen het nummer van uw identiteitsbewijs? Of is uw identiteitsbewijs gestolen of kwijt? Als iemand uw gegevens gebruikt, is dat identiteitsfraude. Dan kopen of huren ze bijvoorbeeld spullen op uw naam en u krijgt de rekening.

Kom meteen bij ons langs om te melden dat u denkt dat iemand uw identiteitsbewijs gebruikt. Wij zorgen ervoor dat het identiteitsbewijs ongeldig wordt. Dan kan niemand het meer gebruiken.

Kijk ook of misschien een ander pasje of kaartje weg is. Bijvoorbeeld uw pinpas of rijbewijs.

Aanpak

U meldt identiteitsfraude met uw paspoort of identiteitskaart bij de gemeente. Of bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI). Meld het ook als u denkt dat iemand uw gegevens gaat gebruiken, maar er is nog niets gebeurt.

Dit gaat zo:

  • Maak telefonisch een afspraak via (010) 506 11 11.
  • Kom persoonlijk langs.
  • Neem het volgende mee:
    • Uw identiteitsbewijs, paspoort of identiteitskaart, als u dit nog heeft.
  • Vertel wat u denkt dat er gebeurd is. Wij bewaren deze uitleg.

Of

  • Ga naar de website van het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI).
  • Klik op het meldingsformulier identiteitsfraude op de website.
  • Vul het in.
  • Het CMI kan u helpen. Bijvoorbeeld met een oplossing voor problemen die u heeft door de identiteitsfraude.
  • Contact opnemen met het CMI? Bel 088 – 900 10 00, maandag tot en met vrijdag 08.30 tot 17.00 uur.

Meer weten?

Informatie van de Rijksoverheid over identiteitsfraude.

Maak met uw smartphone een veilige kopie van uw identiteitsbewijs. Gebruik daarvoor de KopieID app.

Is deze pagina naar wens?