De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om inwoners hulp te bieden. Door deze hulp kunnen inwoners zo lang mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen en mee doen in de maatschappij.

Veel inwoners redden zichzelf prima of krijgen hulp van mensen uit hun omgeving. Er zijn veel voorzieningen beschikbaar. Denk aan hulp in het huishouden, een rolstoel, collectief vervoer, een scootmobiel of aanpassing aan uw auto, hulpmiddelen of aanpassing in uw woning, persoonlijke begeleiding of dagopvang. Zo kunt u met wat hulp in uw eigen huis blijven wonen. Ook zijn er organisaties die u kunnen helpen. Denk hierbij aan een klussendienst of maaltijdservice.

      Welke mogelijkheden voor hulp zijn er?

      Hulp van ons

      Vindt u zelf geen passende oplossing of heeft u extra ondersteuning nodig? Meld dan online uw hulpvraag bij de gemeente. We gaan hierna met u in gesprek over uw hulpvraag en denken mee over een oplossing. We doen altijd onderzoek naar wat u nog zelf kunt doen en of u al hulp krijgt. We kijken ook of er andere mensen of organisaties zijn, die u kunnen helpen.

      Onafhankelijke cliëntondersteuning

      Zit u in een lastige situatie, loopt u vast of komt u er niet uit met de gemeente of uw zorgaanbieder? Dan kunt u contact opnemen met een onafhankelijke cliëntondersteuner van MEE Rotterdam Rijnmond. MEE ondersteunt u als u ondersteuning wilt krijgen van de gemeente.

      De informatie- en advieslijn van MEE Rotterdam Rijnmond is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur via (010) 282 11 11 en via toegang@blijfmeedoen.nl. U kunt uw vraag ook stellen door het contactformulier op de website in te vullen.

      Hoe stel ik mijn hulpvraag aan de gemeente?

      • Hulp vanuit de Wmo óf verzoek tot uitbreiding van hulp regelt u via een online melding. U kunt het formulier met en zonder DigiD invullen.
      • Houd uw geldende identiteitsbewijs bij de hand; u moet het soort, nummer en einddatum van uw identiteitsbewijs invullen.
        Doe een melding Wmo

      Kan ik hulp krijgen bij het invullen van formulieren?

      Heeft u moeite met het invullen van formulieren? Of heeft u geen idee waar u mogelijk recht op heeft en wat u aan kunt vragen? Kijk dan op de pagina Hulp nodig bij het invullen van formulieren.

      Wilt u liever uw melding via een papieren formulier doorgeven? Vraag het dan telefonisch bij ons op. Bel op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur via (010) 506 11 11.

      Wat gebeurt er na mijn melding?

      • We maken binnen 6 weken een afspraak met u om uw hulpvraag te bespreken. Meestal komen we hiervoor bij u thuis.
      • We kijken naar uw vraag, hoe u woont, of u familie en vrienden in de omgeving heeft en of u inkomen heeft en gaan met u in gesprek.
      • Uit het gesprek kan volgen dat u zelf een oplossing regelt. Of dat wij u helpen.
      • We stellen een onderzoeksrapport op waarin staat wat er met u is besproken. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek. En van de oplossing die we u willen bieden.
      • Daarna dient u uw aanvraag in. Binnen 2 weken ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.
      • Bent u het niet eens met de beslissing? U kunt bezwaar maken bij de gemeente. Doe dit binnen 6 weken nadat u de beslissing heeft ontvangen.

      Hoe kan ik een wijziging doorgeven?

      U heeft al ondersteuning vanuit de Wmo en u wilt een wijziging doorgeven. Soms hoeft u hiervoor zelf niets te doen, zoals bij:

      • Overlijden doorgeven; Na melding van een overlijden bij de gemeente wordt dit intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over de beëindiging van de voorziening(en) en indien relevant het ophalen daarvan.
      • Verhuizing binnen de gemeente; U geeft uw verhuizing door. Uw nieuwe adres wordt intern doorgegeven. U krijgt automatisch bericht over het verwerken van de adreswijziging en de eventuele gevolgen.
      • Verhuizing naar een ander gemeente; U geeft uw verhuizing door aan uw nieuwe gemeente. Uw uitschrijving wordt aan ons gemeld. U krijgt automatisch bericht over de verwerking van uw verhuizing en welke gevolgen dat voor u heeft.

      Wanneer u een andere wijziging wilt doorgeven, moet u dit wel zelf doorgeven. Denk hierbij aan:

      • U wilt geen gebruik meer maken van een voorziening.
      • U heeft ondersteuning en wilt overstappen naar een andere zorgaanbieder.
      • U heeft een hulpmiddel in bruikleen en wilt overstappen naar een andere leverancier.
      • U wilt uw ondersteuning wijzigen van zorg in natura naar PGB (of andersom).
      • U heeft een indicatie en bent hier niet meer tevreden over. U wilt graag een nieuwe beoordeling van de situatie.
        Vraag een wijziging Wmo aan

      Moet ik een eigen bijdrage betalen?

      Voor bijna alle Wmo voorzieningen vragen we een eigen bijdrage. Raadpleeg de informatie over de eigen bijdrage Wmo voorzieningen.

      Waar kan ik terecht met vragen?

      Als u vragen heeft, bel ons dan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur: (010) 506 11 11.