De gemeente biedt de meeste formulieren alleen nog maar digitaal aan. Een digitaal formulier is feitelijk een elektronische versie van een papieren formulier. 

Wij hebben de veel gestelde vragen over het gebruik van digitale formulieren verzameld en op een rij gezet. Door op een vraag te klikken, opent u het antwoord.

Wat zijn de voordelen van digitale formulieren?

  • Het gebruik van digitale formulieren zorgt ervoor dat u toegang heeft tot formulieren op iedere locatie.
  • Formulieren digitaal invullen op uw laptop of smartphone zorgt ervoor dat printkosten, opslag en de het zorgen dat papieren formulieren op de juiste plek komen tot het verleden behoren.
  • De formulieren worden sneller en nauwkeuriger ingevuld. Er wordt voorkomen dat er een onvolledige en incorrecte invulling plaatsvindt.
  • Digitale formulieren hebben eigenschappen die papieren formulieren niet hebben. Zo kunt u bijvoorbeeld gebruik maken van uw camera en geolocaties op uw mobiele apparaat. 
  • Het gebruik van digitale formulieren in plaats van papieren formulieren draagt bij aan de duurzaamheid van onze planeet. Hierdoor sparen we samen duizenden bomen, heel veel water en dragen we bij aan de vermindering van het gebruik van gevaarlijke stoffen.
  • Het verwerken van een papieren formulier kost ook veel tijd en daarmee capaciteit binnen de organisatie. 
  • Digitale formulieren helpen met het optimaliseren van de interne processen.
  • Een digitaal formulier kan meteen feedback geven. Is iets niet goed ingevuld? Mist er belangrijke informatie? Bij een digitaal formulier snapt de gebruiker meteen wat er moet gebeuren.
  • Een digitaal formulier is vraaggestuurd ingericht. Dat betekent dat de bezoeker door de vragen wordt geleid zonder dat zelf echt te merken.
  • Een digitaal formulier kan worden gekoppeld aan bronnen van informatie, een identificatiesysteem zoals DigiD of eHerkenning of een betalingssysteem.
  • Een digitaal formulier wordt direct geregistreerd. Digitale registratie betekent dat er ook geen verzending per post hoeft plaats te vinden en betekent ook dat er directe terugkoppeling naar de gebruiker mogelijk is.

Digitaal formulier invullen: Hoe werkt het?

  • Veilig op onze website aanvragen, gewoon vanuit uw eigen huis.
  • Kijk op de website welke gegevens u nodig heeft om uw aanvraag/melding te kunnen doen.
  • Heeft u dit allemaal? Mooi, dan kunt u beginnen!
  • U wordt aan het begin van het formulier vaak gevraagd hoe u uw gegevens in wilt vullen, met DigiD, eHerkenning of zelf invullen.
  • Bij DigiD of eHerkenning wordt u doorgestuurd naar het inlogscherm van DigiD of eHerkenning.
  • Als u daar heeft ingelogd, komt u weer terug bij het formulier.
  • U ziet een aantal vragen.
  • Lees wat er gevraagd wordt en vul de velden in of vink het antwoord aan.
  • Daarna klikt u op de knop ‘Volgende’.
  • Doe hetzelfde op alle pagina’s die u daarna tegenkomt.
  • De velden waar een sterretje bij staat, zijn verplicht.
  • Wanneer u iets vergeet of verkeerd invult, verschijnt er een foutmelding bij de vraag die nog open staat.
  • Bent u hiermee klaar? Dan kunt u uw gegevens bekijken in de samenvatting.
  • Klopt iets niet? Dan kunt u het nog aanpassen. Klik op het potloodje naast de vraag die u wilt aanpassen. Ga daarna weer terug naar de samenvatting door (telkens) op de knop ‘Volgende’ te klikken.
  • Als alles klopt, klik dan op de knop ‘Verzenden’.
  • Uw aanvraag komt dan direct bij ons binnen en u krijgt in de meeste gevallen direct een ontvangstbevestiging met een registratienummer op het door u opgegeven e-mailadres.
  • Afhankelijk van het formulier, kan het ook enkele dagen duren voordat u een ontvangstbevestiging krijgt. Meestal sturen we die dan per post.

Wat is DigiD?

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. Dankzij uw DigiD kunt u overal makkelijk en veilig inloggen. Uw persoonlijke gegevens worden automatisch vooringevuld en blijven goed beschermd.

Manieren van inloggen met DigiD

Laten zien wie u bent kan op verschillende manieren. Soms is inloggen met een wachtwoord genoeg. Steeds vaker heeft u ook uw telefoon nodig.

Nog niet aangemeld bij DigiD?

Via www.digid.nl vraagt u in drie stappen uw eigen DigiD-inlogcode aan. U leest daar ook hoe dit in zijn werk gaat.

Wat is eHerkenning?

eHerkenning is een authenticatiedienst voor bedrijven (zoals DigiD dit is voor personen). Meer informatie vindt u op de pagina eHerkenning.

Kan ik ook direct online betalen?

Een aantal producten kunt u ook direct online betalen. Bijvoorbeeld bij het opvragen van een uittreksel of akte.

Online betalen kan bij ons alleen via iDEAL: online betalen via internetbankieren. U vindt informatie over iDEAL op de website van iDEAL.

Heeft u op deze pagina gevonden wat u zocht?